CIAK-Blog post Subas || Home

NERAD UBIJA AKUMULATOR

Akumulator se uništava neradom!

Postoje slučajevi da ljudi preko zime skidaju akumulator sa vozila , stave ga u toplu prostoriju i misle da su ga tako zaštitili. Međutim, to je zabluda.

Ako akumulator skinete sa vozila i ostavite ga nekoliko meseci, najverovatnije ga više nećete moći koristiti. Takav akumulator  je osuđen na propast jer bez punjenja dolazi do procesa sulfatizacije, pa se u akumulatoru  elektrolit više ne može pobuditi.

Zbog raznih nesavršenosti akumulatora mesečno pražnjenje onog klasičnog sa tečnim elektrolitom je nekih 5% a AGM i gel akumulatora je 3%. Naravno, ovo sve važi do 25 stepeni. Iznad toga drastično skače brzina samopražnjenja. Zato se  akumulatori drže NA HLADNOM mestu maksimum do 15 stepeni.

Naime akumulatorima više smetaju letnje vrućine od zimskog minusa, na tempreturi ispod nule akumulatorima se samo smanjuje kapacitet.

Ono što im zaista ne prija su visoke letnje temperature jer tada isparava voda iz elektrolita, ali se koristi manje elektropotrošača i za razliku od zimskih uslova pružaju manji otpor.

Nasuprot tome, zimi starter pruža veći otpor a posebno su pogođeni akumulatori na dizel motorima kod kojih grejači rade još neko vreme nakon startovanja. Na najnovijim modelima dešava se čak da grejači počinju da rade u trenutku kada otključate vrata.

Vibracije su još jedan od najvećih neprijatelja akumulatora. Tom prilikom se dešava da aktivna masa sa ploča otpada i vrlo lako mogu da izazovu kratak spoj koji dovodi do trajnog oštećenja.

Zato kvalitetniji akumulatori imaju specijalne kesice koje sprečavaju ovakvu pojavu.

Prvi znakovi da nešto nije u redu s akumulatorom automobila su teža ili sporija pokretanja motora, posebno kod hladnog startovanja motora zimi. Ostanete li bez struje te više ne možete upaliti motor, proces ponovnog pokretanja akumulatora klemama zapravo je vrlo jednostavan. Međutim, to neće biti rešenje ako je vaša akumulator pri kraju radnog veka, već će Vam samo privremeno pomoći da i dalje budete mobilni odnosno pokrenete vaše vozilo.

Ispitivanje akumulatora

 

Akumulator koji ne radi ispravno potrebno je ispitati i proveriti njegovo stanje. Pre ispitivanja potrebno je obaviti vizuelni pregled akumulatora.

  • • Otvoriti poklopac motora
  • • Ukloniti zaštitni poklopac akumulatora
  • • Krpom obrisati prašinu i drugu nečistoću s kućišta
  • • Pregledati stanje kućišta
  • • Pregledati stanje i kontakt priključnih vodiča koji se spajaju na priključke akumulatora
  • • Pregledati izgled stezaljki (klema) i njihovu zategnutost
  • • Očistiti nečistoće, prašinu ili sloj oksida s klema ili metalnih kontakata za pričvršćenje.

Ukoliko su kleme jako oksidirale treba ih prvo odspojiti, oksid mehanički ukloniti, oprati vodom, ako je potrebno obraditi brusnim papirom. Zatim kleme treba osušiti krpom, ponovo postaviti na priključke akumulatora i premazati s glicerinom.

Akumulator se može ispitati:

  • Instrumentom za ispitivanje pod opterećenjem - instrument ima otporne spirale kojima se akumulator ispituje pod velikim opterećenjem (simulira uključenje pokretača). Prilikom merenja napon mora biti stalan i unutar zelenog područja instrumenta tj. pad napona ne sme biti prevelik. Prilikom merenja se javljaju iskre i otporne spirala se može užariti. Merenje obavljati vrlo kratko.
  • Digitalnim uređajem za testiranje akumulatora – uređaj ima programirani ciklus ispitivanja te nakon toga na ekranu instrumenta i štampaču prikazuje rezultate
  • Merenjem gustine elektrolita (kod akumulatora s čepovima) – pun akumulator ima veću gustinu (1,26 – 1,30). Ispituje se svaka pojedina ćelija. Usisa se elektrolit iz ćelije i sačeka da se plovak u njemu smiri. Očita se do kog je nivoa uronjen plovak u cevi. Zatim se elektrolit vrati u ćeliju i postupak ponovi za sve ćelije.

Mogući rezultati ispitivanja:

  • • Akumulator je ispravan i pun
  • • Akumulator je ispravan i delimično pun
  • • Akumulator je ispražnjen (ne zna se status dok se ne proveri punjenje)
  • • Akumulator je neispravan

 

Akumulator može biti neispravan zbog različitih razloga: stari akumulator ima premali kapacitet zbog sulfatizacije ploča, može postojati kratki spoj elektroda u nekoj od ćelija, može biti oštećeno (napuknuto) kućište, može biti da je gustina elektrolita dugo vremena jako niska…

U sklopu Ciak servisne mreže se radi provera akumulatora, svi servisi su opremljeni adekvatnim uređajima za proveru akumulatora kao i obučeni za rad sa akumulatorima i za servisiranje istih.

Iz tog razloga naša preporuka da se javite u jedan od servisa iz CIAK servisne mreže ,radi blagovremene provere akumulatora i eventualnog servisiranja i dopune akumulatora.

Adekvatnom brigom odnosno  proverama i dopunjavanjem prema potrebi ćete produžiti radni vek akumulatora.